• Goran Basa

Så boostar du din försäljning!

Är du redo att skala upp din kundbas och försäljning? Jag ger dig 7 tips på hur du kan boosta din försäljning.



Efter att ha jobbat med försäljning i över 10 år har jag lärt mig att säljaryrket kantas av myter och fördomar, och många är obekväma inför tanken att sälja, trots att det ofta är en nödvändighet för företags utveckling. Men egentligen är försäljning särskilt konstigt, det handlar om att skapa värde och göra saker bättre för den du möter. Och ja, alla kan sälja. Idag finns många digitala knep och enkla metoder för att synas och höras så att nya kunder hittar just ert företag och era tjänster.


Här är åtta tips för att boosta er försäljning:


1. Se över er digitala närvaro


"Syns man inte så finns man inte", har du säkert hört många gånger. Men det stämmer oftast väldigt bra, framförallt i dagens digitala värld där många konsumenter söker sig till internet för att leta efter tjänster och produkter. Finns ni inte online så finns det en stor risk att era kunder istället vänder sig till era konkurrenter.


Det är framförallt viktiga att synas där dina kunder är. Så se över era digitala kanaler och utvärdera var det är värt för er att synas.


Kanaler som är värda att se över: LinkedIn: Perfekt för företag som säljer B2B.

Facebook: Bra för både B2C och B2B, idag finns det fortfarande många företag som är aktiva på Facebook.

Instagram: Bra för både B2C och B2B.

Google My Business: Google My Business är ett gratisverktyg framtaget av Google. Skapar ett företagskonto så blir det lättare för era kunder att hitta er på Google och Google Maps.


2. Skapa en hemsida


Er hemsida blir ett digitala skyltfönster där ni kan samla information om era tjänster. En hemsida ger er också att bygga ett varumärke och övertyga potentiella kunder om vad som gör er unika och varför dom ska välja just er.


Idag finns det många smidiga hemsideprogram där du enkelt och smidigt kan bygga professionella hemsidor, utan att ha tidigare erfarenhet.


Tips på bra hemsideprogram: WIX är ett användarvänligt verktyg som passar perfekt för nybörjare.


3. Dela mer er av kunskap


Skapa en blogg genom er nya hemsida där ni kan dela med er av kunskap och nyheter. Genom att dela med er av kunskap inom ert område visar ni på er expertis. Berör ämnen inom en bransch som ni tror skapar värde för era potentiella kunder. Ställ er frågan, vad söker vår målgrupp på? Finns det något nytt inom vårt område som är värt att skriva om?


Genom att skriva inlägg som riktar sig till er målgrupp och som omfattar era sökord (de sökord ni tror era kunder söker på när dom letar efter era tjänster) kan ni på så sätt fånga in potentiella kunder, utan att betala dyra pengar för annonser.


Tips: Genom att installera Google Analytics kan ni få värdefull insikter om era besökare och deras besöksmönster på hemsidan.


4. Ta inspiration av konkurrenter


Finns det några konkurrenter ni inspireras av? Ta till er det ni gillar och försök göra det bättre med gott samvete!


5. Skaffa ett CRM system


CRM-System kanske inte det första man tänker på men jag kan lova att det är så värt i längden. Genom CRM-System kan man prospektera företag från olika branscher och filtrera genom antal anställda, omsättning, ort etc. Beroende på vilket typ av system kan man också skicka ut automatiserade mejl där man kan presentera sina tjänster/produkter och dess fördelar. Ett väldigt effektivt sätt att bygga upp en kunddatabas långsiktigt!


Tips på bra CRM System: HubSpot (finns gratisversion)


6. Använd ert nätverk


Underskatta inte ert nätverk och var inte rädd för att fråga ert nätverk om hjälp. Sprid ert ord genom kunder, LinkedIn och bekanta, ibland kan man bli förvånad över vilken kraft ens nätverk kan ha.


7. Gå på nätverksträffar


Idag arrangeras många nätverksträffar, gå på dessa för att bredda ert nätverk, vem vet, ni kanske träffar en framtida kund?



/Goran